Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

Zit vallen in de Nederlandse Volksaard

Gepost door Cecchini 
Cecchini 28 juli 2016 12:56


Zit vallen in de Nederlandse volksaard?

Column Max Pam

Gisteren was ik de enige journalist die op Papendal de evaluatiebijeenkomst over de Tour de France mocht bijwonen. Eigenlijk was het meer een workshop, die onder de titel 'Vallende mannen' werd gegeven door Hans van Breukelen, technisch-directeur van Heel Nederland Sport

Toen alle renners en begeleiders waren gezeten, nam Van Breukelen het woord en zei: 'Mannen! In 1960 publiceerde Godfried Bomans, columnist van de Volkskrant, een interview met Kees Pellenaars, destijds de Nederlandse ploegleider in de Tour de France. In dat geruchtmakende interview verhaalt Pellenaars, alias 'Den Pel', over de hardheid van het toenmalige wielrennen. Zo had je ouwe Krelis uit Dinteloord, die bij Rouaan het linkerbeen werd afgereden, maar 'die doorsjaste op zijn rechter en nog als derde door de controle tuimelde'. Volgens Den Pel 'was dat pas mentaliteit'.




'En dan was er natuurlijk de renner Willem Bras met benen van staal, bij wie ze in de ronde van 1928 'een draadnagel dwars door z'n dijwerk sloegen, de ene kant d'r in, de andere kant d'r uit', en die alleen maar zei: 'Schei nou uit, want ik kan niet tegen kietelen.' Volgens Den Pel werkte de renner van toen in de mergelgroeven en deed hij de Tour de France er maar zo'n beetje bij. Sommige renners wonnen tijdens de Tour zelfs nog een zesdaagse in de avonduren. En de etappes waren toen minimaal 600 kilometer met twaalf cols van de buitencategorie. Mannen, dat interview staat in Bomans' bundel Nieuwe buitelingen. Ik heb voor jullie allemaal een printje gemaakt.'



Van Breukelen liet zijn woorden even inzinken. Toen zei hij: 'In de afgelopen Tour zijn bijna alle Nederlanders gevallen, en we hebben ons afgevraagd: waarom juist wij? Zit vallen in de Nederlandse volksaard? Is de val van Wim van Est, die val in het ravijn van de Aubisque, in ons aller dna gaan zitten? Zelfs de reclame uit 1951 herinneren wij ons nog: 'Zeventig meter viel ik diep, mijn hart stond stil, maar mijn Pontiac liep ...' Inderdaad, zijn Pontiac-horloge liep nog, want dat was van Zwitserse makelij. Maar Wim van Est zelf moest terug naar Nederland.'




Van Breukelen keek het zaaltje rond. Toen hernam hij het woord: 'Vanaf vandaag gaan wij het allemaal anders doen! Laat ik beginnen met Robert Gesink. Helaas was Robert al gevallen voordat de Tour begon. Robert, waar zit je?''Robert is er niet. Hij is in therapie!'

'Ach, juist. Dan ga ik door met Laurens ten Dam. Jongen, wat is er met jou toch aan de hand? Alleen al de zoekterm 'Laurens ten Dam gevallen' levert meer dan 13 duizend hits op. En Steven Kruijswijk, waar zit je? Man, man, man, je was er zo dichtbij en dan zak je door het ijs. En dan Bauke en Wilco. Jongens, neem een voorbeeld aan Sagan, die valt nooit. Die is laatst bij een criterium met fiets en al over de dorpskerk heen gesprongen. En ten slotte kom ik bij Dumoulin. Tom, waar zit je?'

'Die is er niet! Wij zagen hem net wegfietsen. Hij riep dat hij in Rio wil winnen, al is het maar op één been en met één arm.'

Ja, dat is pas mentaliteit.


Frederik D. 28 juli 2016 13:18
Valt zitten ook in den Nederlandsche volkschaerdt?

Ron Meijers 28 juli 2016 13:23
Nee. Vallen zit niet in de Nederlandse volksaard. Opstaan wel.

Joop
Luijt 28 juli 2016 14:26
Michael B* 28 juli 2016 14:51
Volgens mij hadden we afgesproken om niet teveel foto's te posten van valpartijen hier op het forum. Maar dat het na een valpartij ook weer goed kan komen bewijst Wout Poels:


Half dood liggend in een Frans weilandje...


Winst in Luik!



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 28/07/2016 14:52 door Michael B*.
Tinuz 28 juli 2016 15:19
Als ik zo de harde feiten op een rijtje zie staan word ik daar wel enorm droevig van, en frustratie neemt de overhand.
We hebben momenteel goede renners, maar ze vallen bijna zeker om, zeker als het erop aan komt!!
Poels is dan de hoop, de regenboog.
Cyclad 28 juli 2016 18:17
Ik word droevig van dit soort verhalen en topics.
Het ergste is dat er ook nog mensen gaan geloven dat het echt zo is.
Curzio 28 juli 2016 18:27
Paar quotes van Van Breukelen en van Godfried Bomans en de column voor deze week is weer in elkaar gedraaid. Er een kop en een staart aanbreien is teveel moeite. Eén zinnig inzicht meegeven te hoog gegrepen.
El Chaba 28 juli 2016 18:31
Verschrikkelijk broddelwerkje.
JW 28 juli 2016 19:09
Frederik D. 28 juli 2016 21:03
Max Pam is een ironicus, beste mensen.
Velodroom 28 juli 2016 21:56
Frederik D. Schreef:
-------------------------------------------------------
> Max Pam is een ironicus, beste mensen.

Verrek, El Chaba eigenlijk ook wel. Zie reactie boven.
Cecchini 28 juli 2016 22:46
Toen Jan Mulder ooit opriep tot nationale steniging van Dick Advocaat na zijn wissel van Robben werden er zelfs Kamervragen over gesteld. "Meneer Sonneberg waar is de gulle lach op heden gebleven ? Geintje meneer Sonneberg "
Bromertà 28 juli 2016 23:01
Als vertegenwoordiger van de ondergrondse aardheidsbeweging Heel Holland Zakt voel ik de plicht om deze Nationale polletjesclown even in de juiste vorm te kneden. Het is algemeen bekend dat de humorloosheid van clini-clowns wedijvert met het positivisme van onze vaderlandse velovangelist Harmeling. Dat de polletjesclown zijn soortgenoten argeloos via de ondergrens voorbij steekt, mag een verrassing heten, al omschrijft ie het zelf ale een directieve vanuit de statuten van Heel Holland Sport. Dat het hier om een hilarische schrijffout van de NS gaat, zal zelfs bij onze Zuiderbuurse velofou een mondhoekverbreding opwekken.

Achter de ruggen van Michels, Van Basten en Gullit duikt de polletjesclown overal op om van zijn niet te stillen polonaisedrift een succesnummer te maken. Met zijn Hun Succes Was Mijn Glorie heult ie tot een lieve lust. In zijn masturgrafie laat hij geen gelegenheid onbenut om zijn pollogamie (vreemdgaan met klei, niet te verwarren met kurk) bot te vieren.

Als spreker grijpt hij elke microfoon ongevraagd om zijn polervaring uit de doeken te doen in een ijdele poging om de indruk van een mislukte stuiterpartij uit de wereld te verdraaien. Dat uitgerekend deze geboetseerde kwast onze volksaard eventje fijntjes langs zijn eigen kleffe kleistaaf veegt door onze wielerhelden een tuimelfiele afwijking toe te dichten, getuigt van de puurste vorm van infantiele kleigeestigheid.

Dat Max Pam dit alles nogal beroerd heeft opgeschreven, kan men hem niet euvel duiden daar hij kampt met de gevolgen van een catastrofale (uit)val.
Andere Peter 29 juli 2016 18:58
Max Pam is inderdaad ironicus en intellectueel commentator van beroep. Wel leuk dat hij zich met wielrennen bezighoudt. Nou ja, laten we het dan maar de Vloek van Van Est noemen. Ik geloof er trouwens niets van.

Voorts wil ik hier graag opnieuw betogen, dat mijn partij van mening is dat het wielrennen er goed aan zou doen, om alle valpartijen vast te leggen in een database. Eerst dan zal oordeelsvorming mogelijk worden op basis van gekwantificeerde feiten, in plaats van onderbuik en supportersverdriet.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen