Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

WK in Qatar mogelijk ingekort

Gepost door Clavan 
Clavan 04 oktober 2016 09:24
De wegrace van de mannen bij de WK wielrennen in Qatar dreigt flink te worden gedevalueerd. De wedstrijd wordt ruim 100 kilometer ingekort als het volgende week zondag te heet is Qatar.

De profs rijden in plaats van de geplande 257,5 kilometer slechts 150 kilometer. Het hittereglement van de internationale wielrenunie UCI voor de WK schrijft deze maatregel voor. De bond heeft een team van medisch experts ingesteld om de extreme weersomstandigheden in en rond de Qatarese hoofdstad Doha in de gaten te houden.


Devaluatie
Een WK wielrennen is door zijn lengte en parcours vaak een zware wedstrijd waarin alleen de allerbesten kans maken op de titel. Mocht de wedstrijd worden ingekort, dan zijn er plotseling veel meer kanshebbers op de titel. Door het relatief vlakke parcours is de kans groot dat de wedstrijd zal uitmonden in een massasprint.

Overleg voor elke wedstrijd
De temperatuur kan oplopen naar 40 graden Celsius. Het medische team komt straks voor aanvang van elke wegrace bij elkaar om eventuele voorzorgsmaatregelen te nemen. Het inkorten van de wedstrijd bij de mannen is de opvallendste. Voor de races van de andere categorieën (vrouwen, junioren en beloften) geldt bij extreme hitte ook dat er minder ronden worden gereden. Verder zorgt de organisatie voor vele liters extra water en ijs tijdens de koersen.

Bron RTLsport
MarcoV 04 oktober 2016 09:27
pfff, Stroetinga dan maar wereldkampioen ...
Shinzawai 04 oktober 2016 09:35
Dit was natuurlijk allemaal te voorzien. Straks dus een farce van 150 km over vlakke wegen, gaat België nu alsnog Dupont en Planckaert oproepen? Zo'n koers verdient immers geen betere winnaar.
JW 04 oktober 2016 09:37
Aflassen !

Of verplaatsen naar een land dat wèl geschikt is voor wielrennen.
Luijt 04 oktober 2016 09:49
Luijt 04 oktober 2016 09:51
Het seizoen is klaar nu. Lombardije was het laatste;

Oké dan, dat sprintje van Groenewegen en huilie huilie Naesen pakten we nog even mee, maar nu is het echt klaar.
Walnoot 04 oktober 2016 09:54
Slimmerd 04 oktober 2016 09:54
Een WK ploegentijdrit met slechts 15 ploegen (altijd punten in de VSS dus), een WK Wegrace over een kleine 150 km, goede beslissing UCI om naar Qatar te gaan.
Luijt 04 oktober 2016 09:57
O ja, weliswaar gedevalueerde en saaie koers, maar wel eentje met historie. Doen we die er nog bij.

Laten ze in Qatar gewoon gaan voetballen, darten of een pokertoernooitje organiseren.
predator 04 oktober 2016 09:58
Luijt Schreef:
-------------------------------------------------------
> Aflassen?

eye rolling smiley
Bromertà 04 oktober 2016 10:03
Je weet wel, autogeen de puntjes aan elkaar breien, en dan: klaar. Hoe het ook zij, binnenkort bij uw slager in de aanbieding: Gerookt wielrenvlees van echte raspaardjes; niet allemaal he-lemaal biologisch maar hoe kèrws?
Bromertà 04 oktober 2016 10:11
Ik ben het eens met David van Reybrouck. We staan aan de rand van de afgrond. Wereldwijd, van links tot rechts, van noord tot zuid, Macht is nimmer zo synoniem aan corruptie geweest.



Hide your horses, hold your tongue
Hang the rich and spare the young
Who drain the spirits from the jars
Hop the fences, steal the cars
Run and fumes and from the north
And burn for us right through the fall
Arsimo 04 oktober 2016 10:16
Annuleren dat WK als het te heet is. Laat Peter Sagan nog maar een jaartje in die trui rijden als het zo moet. Heeft-ie sowieso wel verdiend als beste drager van die trui sinds tijden.
Shinzawai 04 oktober 2016 10:16
Parijs-Tours heeft zijn eigen finale gereduceerd tot een vlak sprintersbal, dus dat wordt ook drie keer niks.
Carlos Danger 04 oktober 2016 10:19
Was al lang bekend.
Curzio 04 oktober 2016 10:23
150 km lijkt me lang genoeg voor dat parcours. Denk dat het aan het wedstrijdbeeld weinig tot niks veranderd, misschien wordt het er wel eerder een wat meer open koers van.
lodjan 04 oktober 2016 10:33
Minder rondjes en meer waaiers!
Olano 04 oktober 2016 11:05
Dit WK wordt één grote farce, helaas. Maar goed, de UCI zal er wel goed aan verdiend hebben, dus vanuit die optiek zal het wel weer heel succesvol worden/zijn geweest, ook als de koers wordt ingekort.

Het zou een mooie stunt zijn als alle renners 100m voor meet en masse in de remmen knijpen en 'opgeven'. Lijkt me een prima protest om dergelijke koersen niet meer in dit soort landen te organiseren.
Tinuz 04 oktober 2016 11:10
We zijn toch al verkocht aan het Midden-Oosten, dus brand het land maar af zou ik zeggen.
Inigo 04 oktober 2016 11:30
Kan de organisatie niet dan gewoon een aantal enorme ventilatoren langs de weg zetten? Krijgen we tenminste garantie op waaiers. Niks te gek daar in dat oliestaatje.
Columbus SLX 04 oktober 2016 11:32
Alle kritiek op de UCI over Qatar kan ik goed inkomen.

Maar toch vond ik dat jaren waarin een sprinter in die trui rondreed niet onaardig (Freire, Cippolini, Cavendish...)
Dus als Greipel of Kristoff of zo nu s hun kans kunnen grijpen, vind ik het ook weer niet zo erg.
(stiekem hoop ik op Terpstra, maar weet niet of dat reeel is)



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 04/10/2016 11:33 door Columbus SLX.
veluweracer 04 oktober 2016 12:07
Het UCI bordeel heeft haar geld binnen.
Vreselijk WK.
Zelden zo niet naar iets uitgezien.
Ghislain 04 oktober 2016 13:40
Niet zo zeuren, aflassen is gewoon Algemeen Beschaafd Brabants!
Lucho Herrera 04 oktober 2016 13:45
Niks mis met een sterke sprinter in de regenboogtrui. Freire won 3 titels op zware parcoursen. En ook Hushovd pakte de titel na een mooie en spannende wedstrijd. De WK's van Cipollini en Cavendish waren echter totaal oninteressant op de laatste 2 km na.
El Mik 04 oktober 2016 14:06
Het is daar op zich niet heter dan op een warme Vuelta dag in Andalucia.

Maar 150km of 250km op zo'n parcours maakt ook weinig uit, die 100km voegen niets toe behalve extra saaie koersuurtjes.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 04/10/2016 14:07 door El Mik.
Andere Peter 04 oktober 2016 14:26
Hoe laat wordt die wedstrijd nu verreden? En hoe snel daalt de temperatuur in de avond? Ik weet niet precies hoe het daar op dat moment is maar in de woestijn (landklimaat) kan de temperatuur snel dalen.

Laat op de dag rijden zou het minst slechte zijn. In elk geval ben je dan de felle zon kwijt. Zal wel te kort dag zijn om nog voor elkaar te krijgen, maar ik denk dat het zo geregeld had moeten worden. Starten eind van de middag plaatselijke tijd (daglicht). Finishen eind van de avond of zelfs begin van de nacht plaatselijke tijd. Borgen dat er vanaf zonsondergang op plaatsen wordt gereden met voldoende kunstlicht (bv plaatselijke ronde). Qatar had zich modern kunnen profileren door langs het hele parcours kunstlicht op zonne-energie te plaatsen. Wedstrijd zou dan in West-Europa midden in de avond kunnen finishen, in VS einde van de middag. Prima tv-tijdstippen. Zoveel gemiste kansen.

Kortom, in mijn ogen is niet het principe van rijden in Qatar verkeerd, maar de wijze waarop het is uitgevoerd.
Eddy Veen 04 oktober 2016 14:28
De oplossing voor JW: afgelasten.
Andere Peter 04 oktober 2016 14:35
Quote
David en Bromerta
Macht is nimmer zo synoniem aan corruptie geweest.

Dat getuigt van weinig historisch besef. Ik zie wel moderne verstoringen hoor. Maar lees eens wat over de instorting van het Romeinse Rijk, de wereldlijke macht van de pausen, de Zonnekoning, het Cultuurstelsel in Indië, Marx' beschrijving van het 19e eeuwse kapitalisme, het Derde Rijk, de Sovjet-Unie onder Stalin, China in de 20e eeuw of de Nixon-regering.
ton duk 04 oktober 2016 14:36
veluweracer Schreef:
-------------------------------------------------------
> Zelden zo niet naar iets uitgezien.

Waar een WK de laatste jaren zo ongeveer volgens hetzelfde script verloopt.....is het voor nu een ???
Ja, ik verheug me er dus wel op
gr
Carlos Danger 04 oktober 2016 15:34
Andere Peter Schreef:
-------------------------------------------------------
> Hoe laat wordt die wedstrijd nu verreden? En hoe
> snel daalt de temperatuur in de avond? Ik weet
> niet precies hoe het daar op dat moment is maar in
> de woestijn (landklimaat) kan de temperatuur snel
> dalen.
>
> Laat op de dag rijden zou het minst slechte zijn.
> In elk geval ben je dan de felle zon kwijt. Zal
> wel te kort dag zijn om nog voor elkaar te
> krijgen, maar ik denk dat het zo geregeld had
> moeten worden. Starten eind van de middag
> plaatselijke tijd (daglicht). Finishen eind van de
> avond of zelfs begin van de nacht plaatselijke
> tijd. Borgen dat er vanaf zonsondergang op
> plaatsen wordt gereden met voldoende kunstlicht
> (bv plaatselijke ronde). Qatar had zich modern
> kunnen profileren door langs het hele parcours
> kunstlicht op zonne-energie te plaatsen. Wedstrijd
> zou dan in West-Europa midden in de avond kunnen
> finishen, in VS einde van de middag. Prima
> tv-tijdstippen. Zoveel gemiste kansen.
>
> Kortom, in mijn ogen is niet het principe van
> rijden in Qatar verkeerd, maar de wijze waarop het
> is uitgevoerd.

"Domme jongens, die Qatarezen".
Tinuz 04 oktober 2016 15:44
Achterhoedegevecht; we zijn nu slaven van Arabische olie.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 04/10/2016 15:46 door Tinuz.
JW 04 oktober 2016 15:48
Dat is te netjes; zeker voor dit nep-wk.

"Aflassen" valt in de categorie "er tijd bijtrekken", "naar verloop van tijd" etc.
JW 04 oktober 2016 15:50
Ja.
Hoogste tijd om de discussie te beginnen wat nu de echte opening van het seizoen is....
JW 04 oktober 2016 15:54
"... de instorting van het Romeinse Rijk, de wereldlijke macht van de pausen, de Zonnekoning, het Cultuurstelsel in Indië, Marx' beschrijving van het 19e eeuwse kapitalisme, het Derde Rijk, de Sovjet-Unie onder Stalin, China in de 20e eeuw of de Nixon-regering...". Allemaal peanuts vergeleken bij dit wk in de woestijn.
Super Grover 04 oktober 2016 16:26
And as the strange folk mined deeper and deeper into the mountain
Holes began to appear
Bringing with them a cold and bitter wind that chilled the very soul of the Monkey
For the first time, the Happyfolk felt fearful
For they knew that soon the monkey would stir from it's deep sleep
Then there came a sound, distant first, that grew into castrophany so immense
That it could be heard far away in space
There were no screams, there was no time
The mountain called monkey had spoken
There was only fire, and then
Nothing


Als we dan toch random songteksten neerpleuren, vind ik deze wel toepasselijk. Voordat jullie denken: “Wow! Super Grover is net zo creatief als Bromertà”, dit is geschreven door Damon Albarn.

En mocht je je afvragen: “Lijp! waar haalt hij dit ineens vandaan?”, ik kwam vandaag een preview tegen van een nieuwe Gorillaz album.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 04/10/2016 16:27 door Super Grover.
Eindhovuh 04 oktober 2016 16:49
Haha Qatar had zich modern kunnen profileren drinking smiley

Je moet als tv-kijker dit dan wel erg graag willen geloven of een enorm bord voor je kop hebben om dat aan te nemen.
Qatar is een absolutistisch door de Emir geregeerd land. Het door jou genoemde kunstlicht zou waarschijnlijk geplaatst worden door moderne slaven wiens paspoort is afgepakt. Nu is de vakbond toch verboden dus die kunnen alvast niet protesteren. Politieke partijen zijn ook niet toegestaan.

Wanneer je als toeschouwer naar deze leuke volksport wil gaan kijken vind je hier nog wat goede tips: [qatar.nlambassade.org] Een biertje langs de kant zit er in het streng islamitische land ook niet in(ze leken op weg naar wat meer tolerantie, maar naar goed globaliserend gebruik is de houding sinds de crisis weer verhard).
Over hardheid gesproken,voor sommige prikkers: Let er even op dat homoseksualiteit in Qatar strafbaar is. Wanneer je als hetero wilde plannen hebt moet je er op letten dat sex buiten het huwelijk ook een strafbaar feit is. Dit geldt ook wanneer je als vrouw verkracht wordt. [nos.nl]

Maar in andere landen in de Golfregio is het nog veel erger. Dus kunnen zich best als modern profileren....



2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 04/10/2016 16:55 door Eindhovuh.
arki 04 oktober 2016 18:13
De voorspellingen voor volgende week gaan uit van 35 graden. Moet normaal gefietst kunnen worden lijkt me.
veluweracer 04 oktober 2016 18:35
ton duk Schreef:
-------------------------------------------------------
> veluweracer Schreef:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Zelden zo niet naar iets uitgezien.
>
> Waar een WK de laatste jaren zo ongeveer volgens
> hetzelfde script verloopt.....is het voor nu een
> ???
> Ja, ik verheug me er dus wel op
> gr

Ja, dat mag jij.
veluweracer 04 oktober 2016 18:38
Andere Peter Schreef:
-------------------------------------------------------
>
Quote
David en Bromerta
> Macht is nimmer zo synoniem aan corruptie
> geweest.
>
>
> Dat getuigt van weinig historisch besef. Ik zie
> wel moderne verstoringen hoor. Maar lees eens wat
> over de instorting van het Romeinse Rijk, de
> wereldlijke macht van de pausen, de Zonnekoning,
> het Cultuurstelsel in Indië, Marx' beschrijving
> van het 19e eeuwse kapitalisme, het Derde Rijk, de
> Sovjet-Unie onder Stalin, China in de 20e eeuw of
> de Nixon-regering.

Is jouw historisch besef niet gewoon te groot voor ons als doodnormale stervelingen? Wij hebben dit niet allemaal zoals jij van dichtbij meegemaakt.
veluweracer 04 oktober 2016 18:42
Super Grover Schreef:
-------------------------------------------------------
>
And as the strange folk mined deeper
> and deeper into the mountain
> Holes began to appear
> Bringing with them a cold and bitter wind that
> chilled the very soul of the Monkey
> For the first time, the Happyfolk felt fearful
> For they knew that soon the monkey would stir from
> it's deep sleep
> Then there came a sound, distant first, that grew
> into castrophany so immense
> That it could be heard far away in space
> There were no screams, there was no time
> The mountain called monkey had spoken


> There was only fire, and then
> Nothing

>
> Als we dan toch random songteksten neerpleuren,
> vind ik deze wel toepasselijk. Voordat jullie
> denken: “Wow! Super Grover is net zo creatief
> als Bromertà”, dit is geschreven door Damon



> Albarn.
>
> En mocht je je afvragen: “Lijp! waar haalt hij
> dit ineens vandaan?”, ik kwam vandaag een
> preview tegen van een nieuwe Gorillaz album.

Ik wou dat ze hier op het forum net zulk goed spul gebruikte als die Damon Albarn van je.
El Chaba 04 oktober 2016 18:44
Weersvoorspellingen gaan altijd uit van temperaturen in de schaduw. Als er 35 graden wordt voorspeld zegt dat dus weinig over de temperaturen in de zon waar de wielrenners mee te maken krijgen.
Arsimo 04 oktober 2016 18:48
Dat geldt natuurlijk ook in de hitte van Andalucia of in het midden van Frankrijk.
Cyclad 04 oktober 2016 18:52
Ik heb nu al medelijden met de nieuwe wereldkampioen op de weg. Hij zal nooit als serieuze wereldkampioen worden gezien vrees ik.
Horsie is back 04 oktober 2016 19:59
Doen de broertjes Brownlee ook weer mee?

Ik weet niet hoe het UCI weerprotocol er uit ziet, maar in de triathlon spreekt men van Exertional Heat Illness of beter nog het voorkomen ervan.
Daarvoor is een WetBulbGlobeTemp Index opgesteld, gebaseerd op temperatuur, luchtvochtigheid en stralingstemperatuur.
Uit de tweet van Vroemen concludeerde ik, dat deze serie voor het WK in Cozumel (Mexico) volgens de letter van de wet autogeen afgelast had moeten worden.

Wij paarden geven over heel grote afstanden de mensen graag voorrang.
Walnoot 04 oktober 2016 20:17
Tja, slecht nieuws voor Sagan, Kristoff, Degenkolb en wellicht Greipel natuurlijk, maar de grote favorieten blijven in mijn ogen dezelfde, namelijk de absoluut snelle mannen die ook nog tegen wat hitte kunnen, Gaviria, Viviani en Ewan, en natuurlijk Cav die gezien de Tour toch nog steeds de sprinter van het moment is. Voor de Terpstra's en Van Avermaets zag ik toch al heel weinig kans, er zijn genoeg landen die het op een sprint aan willen laten komen.
Andere Peter 04 oktober 2016 23:33
Pfff, je haalt de context van de opmerking die er expliciet staat weg en je trekt het veel te breed. Zodat er niks meer van klopt. Op het belachelijke af.

Qatar doet haar uiterste best om te tonen dat het land in meer kan excelleren dan olie winnen (zie ook de spoorwegenlink van onlangs: treinen, trams en metro's rijden niet op de olie die daar goedkoper is dan water). De elite beseft dat de afhankelijkheid van één grondstof die opraakt niet handig is voor de toekomst (en dus ook niet handig voor lange termijninvesteringen van het daar overtollig aanwezige kapitaal dat alsmaar spectaculairder investeringsplekken lijkt te zoeken).

Qatar loopt dan ook voorop in het zoeken naar toepassingen van alternatieve energiebronnen. Uiteraard gaat het over díe invalshoek wanneer ik het heb over modern profileren door kunstlicht op zonne-energie en niet over homo's, bier, Islam, vakbonden en al die andere dingen die om door jouw hoofd spoken wanneer ik het expliciet heb over modern profileren door kunstlicht op zonne-energie.

En juist omdat in het Westen zovelen net als jij Qatar nog met hele andere zaken associëren dan met alternatieve energie en milieudoelstellingen, zou een actie met kunstlicht voor de emir en de vele prinsen juist heel welkom zijn. Zon is er overigens in net zoveel overdaad als olie en het zonlicht is in tegenstelling tot de olie een onuitputtelijke bron. Dat beseft die emir ook.



4 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 04/10/2016 23:46 door Andere Peter.
Andere Peter 04 oktober 2016 23:34
Ik denk niet dat Dylan daarmee zit.
Leon 05 oktober 2016 08:22
Andere Peter Schreef:
-------------------------------------------------------
> Hoe laat wordt die wedstrijd nu verreden? En hoe
> snel daalt de temperatuur in de avond? Ik weet
> niet precies hoe het daar op dat moment is maar in
> de woestijn (landklimaat) kan de temperatuur snel
> dalen.

Aangezien het grootste deel van de koers (en bij inkorting de volledige race) wordt verreden op een eiland voor de kust van Doha, mag je aannemen dat er geen sprake is van een landklimaat.
Is er eigenlijk uberhaupt iemand die het parcours wel bestudeerd heeft? Hieronder de plaatselijk rondjes met in 15 km 30 haakse bochten en rotondes, bij de profs zit daar als het goed is nog een km of 140 voor, maar die gaat niet diep de woestijn in maar heen en weer langs de kuststrook (zie hier)

Arsimo 05 oktober 2016 09:17
Eigenlijk in de laatste 130km wordt feitelijk nergens rechtdoor gereden - het is alleen maar bocht.
Miquel1983 05 oktober 2016 10:19
Volgens de huidige weersvoorspelling wordt het in het weekend van de wegwedstrijd (16-17 okt) 30 graden overdag in Qatar. Tijdens de tijdritten wel hogere temperaturen (rond 35 graden). Weerbericht kan natuurlijk nog veranderen aangezien 35 graden de gemiddelde dagtemperatuur is in Qatar in deze tijd van het jaar.

[www.buienradar.nl]

Er is in dat deel van de wereld overigens sowieso sprake van een landklimaat, ook aan de kust. Dit komt doordat het een en al woestijn is en er boven de Perzische golf altijd een hogedrukgebied ligt, dat zorgt voor extreem heet en kurkdroog weer in de zomer en nazomer. Alleen in de winter en vroege lente heb je daar een beetje regen. Kuwait stad - dat 400 km boven Qatar ook aan de kust ligt - is in de zomer zelfs de warmste stad ter wereld (nog 5 graden warmer dan Doha).



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 05/10/2016 10:27 door Miquel1983.
Walnoot 05 oktober 2016 10:59
Als de weg overal vier banen breed is (wat ik verwacht), doen die bochten er natuurlijk weinig toe. Die zijn dan vooral interessant met betrekking tot positie houden in de laatste paar kilometer.
Arsimo 05 oktober 2016 11:04
Tuurlijk, dat snap ik (ook) wel, maar ik vond het alleen opvallend, nergens een recht stuk. Uniek?
Super Grover 05 oktober 2016 11:13
maps.

Valt nog wel mee als je het hier bekijkt. Geen street view beschikbaar helaas. Lijkt me ondanks de niet al te lastige bochten een relatief zwaar parcours. Positie kiezen en vast houden zal lastig zijn.
Bromertà 05 oktober 2016 11:15
Meestal komt de aap uit de mouw, soms zit ie op de schouder van dè filosoof met de hamer en daalt met hem de berg af. Kortom het heeft er alle schijn van dat deze Albam doedelzak blazen verwart met klokkenluiden.
Bromertà 05 oktober 2016 11:47
Vroeger, lang geleden, toen de wereld nog onrijp groen was, zag je weleens zo'n afbeelding van mannen met baarden in jurken op paarden. Met een tulband op het hoofd. Mohammedanen werden ze genoemd.

Zij hadden een krom zwaard. Ik een krom stuur.
Shinzawai 05 oktober 2016 13:30
30 graden lijkt me wel te doen.
Eindhovuh 05 oktober 2016 13:35
Boeiend!
Meer graag.
Sjorsoll 05 oktober 2016 13:46
Schande, kut WK. Hoop dat de UCI er lang hard van langs gaat krijgen. En Merckx hoeft zeker ook niet gespaard te worden.

Saai en vlak parcours, weinig toeschouwers en nu weer te heet. Drie factoren die je van tevoren al ziet aankomen. Gênant.
El Mik 05 oktober 2016 14:34
Cordoba in augustus gemiddeld 36.5, Sevilla 35.5 en Doha in oktober gemiddeld 35.2.
Het is prima te vergelijken met een Vuelta start in Andalucia. In Adelaide is het gemiddeld net wat minder warm in januari, maar toch zijn er geregeld 40+ temperaturen in de Tour Down Under geweest.

Die hitte is het probleem niet..
Luijt 05 oktober 2016 14:46
Waarom het principe van rijden in jouw ogen niet verkeerd is vermeld je gelukkig niet. Want van de gekke is en blijft het natuurlijk. Kunstlampjes langs de weg hadden dat niet anders gemaakt.

"Goed voor de mondialisering van de wielersport" las ik nog ergens. Ja lieve mensen, de humor ligt op straat.
Bromertà 05 oktober 2016 15:03
Het duurde tot ver in de twintigste eeuw voordat baardgroei bij de vrouw in Nederland middels een uitgeklede contactadvertentie ( wegens geldgebrek ) publiekelijk de aandacht kreeg: "Man zoek vrouw met baardje."

Nog weer later raakte de grens tussen man en vrouw nog verder in verdrukking, met de verschijning van Conchita Wurst vervaagde het verschil tussen muzelman en travestiet zodanig dat Europa sindsdien in diepe verwarring verkeert.

De verre voorbroer van oud wielrenner Jo, ene Bré, zei het al: "We gaan de verkeerde kant op."



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 05/10/2016 15:15 door Bromertà.
Clavan 05 oktober 2016 15:13
300 haakse bochten en rotondes. Daar word je toch knettergek van?
El Chaba 05 oktober 2016 15:58
Uiteraard, begrijp alleen niet wat dat met mijn reactie te maken heeft?
Arsimo 05 oktober 2016 16:25
Dat daar ook "gewoon" gefiets wordt zonder dat er maatregelen genomen worden. Dus waarom nu wel?
Arsimo 05 oktober 2016 16:28
Inderdaad, en dan die zon de hele tijd op je kop. Een mens kan van minder uit balans raken en vallen. Zou me serieus niets verbazen als er veel gevallen gaat worden in de laatste 20, 30 km hierdoor.
Prikdude 05 oktober 2016 16:39
Dat hoopte ik ook maar bij nadere bestudering blijken die bochten behoorlijk goed te doen en in elk geval niet zo bloedig hoekend als op het plaatje lijkt.
Luijt 05 oktober 2016 18:29
Schaduw in Qatar?
Andere Peter 05 oktober 2016 23:52
Je aanname dat een eiland een zeeklimaat zal hebben is te makkelijk voor zo'n eiland pal voor de kust. Door de draairichting van de Aarde is het Westen bepalender en in het Westen is er een woestijnmassa. Ik denk dat het land in het Westen (zeg maar heel Saoedi-Arabië) bepalender is dan dat piepklein stukje over zee naar het eiland toe. En zelfs bepalender dan de hele vrij smalle Perzische Golf in het Oosten. Nederland heeft ook een zeeklimaat vanwege de Oceaan, niet per se vanwege de Noordzee (al versterken ze elkaar natuurlijk).

Qatar heeft een woestijnklimaat en Doha-aan-zee heeft dat ook. Wat rondgooglen leerde mij dat de temperatuur in Qatar in de avonduren 10 tot 15 (nacht) graden zakt. In open gebied is dat effect groter dan in stedelijk gebied waar de warmte meer blijft hangen. The Pearl schat ik in (Google Earth) als stedelijk maar ook open. Dat is toch een significant verschil: een graadje of 10 Celsius. Totdat iemand hardere bewijzen geeft van het tegendeel mbt dat temperatuurverloop in de avond, blijf ik fan van een race tussen pakweg 18:00 en 1:00 uur plaatselijke tijd. De luchtvochtigheid blijft overigens vermoedelijk wel heel hoog.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 06/10/2016 11:36 door Andere Peter.
diravi 06 oktober 2016 07:52
Daar waar de zon nooit schijnt wordt de thermometer geplaatst.
Jacco Banaan 06 oktober 2016 09:30
Het parkoers lijkt net zo'n criterium zoals ik ze hier al 100x heb gereden in het Westland. Lekker veel bochten dan ben je snel uit het zicht. Lijkt erop dat dit een goed parkoers is voor een Sagan, alleen geschikt voor de profs die goed kunnen sturen.
Luijt 06 oktober 2016 10:01
Luijt 06 oktober 2016 10:31
"Man met baardje wil vrouw"
Bromertà 06 oktober 2016 11:21


"Zoek jezelf broeder, vind jezelf."
Jacco Banaan 06 oktober 2016 11:31


Wel lekkere brede wegen hebben ze daar in Qatar, Kan je gewoon een waaier van 50 man maken met zijwind. Is weer eens wat anders dan de ronde van Groningen waar de weg 2 meter breed is. De enige redenen dat het WK in een land wordt gehouden, wat als enige band met wielrennen de ronde van Qatar heeft, is de vele olie dollars die de UCI er mee op strijkt. Net als de FIFA is ook deze sport(mafia)bond bezweken voor het grote geld. Een WK wielrennen heeft net als een WK voetbal totaal niets te zoeken in die zandbak met olie. Noem mij 1 grote voetbalnaam of wielrennaam uit dat land.... Die zijn er niet. Hoe graag ik het wielrennen ook volg,



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 06/10/2016 15:04 door Jacco Banaan.
Zorro 08 oktober 2016 13:50
Onzin wedstrijd in Quatar. Ik kijk alleen het laatste 1/2 uur van de wedstrijd.
El Chaba 08 oktober 2016 16:58
Geen idee, maar ik doe daar ook helemaal geen uitspraak over. Ik geef slechts hoe de temperatuur gemeten wordt.
Prikdude 08 oktober 2016 17:21
In de reet van de emir dus.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen