Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

Goodbye Johnny

Gepost door Luijt 
Luijt 12 oktober 2016 10:03
Van NOS.nl

Hoogerlands laatste: gewoon koersen en dan lekker naar huis


Johnny lacht, Johnny huilt Video afspelen 00:30
Wat doet een wielrenner nadat hij zijn laatste officiële wedstrijd heeft gereden? In het geval van de nuchtere Zeeuw Johnny Hoogerland is dat: een biertje drinken, een frietje eten met de kinderen en dan lekker naar huis.

De 33-jarige Hoogerland sloot zijn carrière dinsdag af met de Sluitingsprijs Putte-Kapellen. "Het is natuurlijk speciaal. Dat weet ik, en dat voel ik ook wel. Maar het is gewoon een koers, dus ik ga gewoon koersen", zei hij voor de start.

Johnny Hoogerland reed dinsdag zijn laatste wedstrijd als profrenner. Radioverslaggever Edwin Cornelissen volgde hem.
Erik Breukink was als ploegleider van Roompot-Oranje Peloton bij de laatste wedstrijd van Hoogerland. Hij omschrijft zijn renner als "een aanvaller pur sang", vooral in de eerste helft van zijn carrière.

Breukink: "Je zag hem altijd in ontsnappingen. Op de momenten waarop iedereen bleef zitten, ging Johnny er juist vandoor. Zulke jongens maken het wielrennen natuurlijk wel leuk. En hij heeft ook nog mooie uitslagen gereden."

Prikkeldraadincident

In 2013 werd Hoogerland Nederlands kampioen. Zelf noemt hij dat als het absolute hoogtepunt uit zijn carrière. Maar of de Zeeuw het nou wil of niet, hij zal vooral worden herinnerd door het 'prikkeldraadincident' in de Tour de France van 2011. Door een onverwachte beweging van een televisieauto vloog Hoogerland het prikkeldraad in. Na de rit stond hij in tranen op het podium om de bolletjestrui in ontvangst te nemen, die hij vervolgens nog drie dagen wist te behouden. Met 33 hechtingen reed hij de Tour uit.

Het incident kan volgens Breukink wel gezien worden als een kantelpunt in Hoogerlands carrière. "Wat ik van hem meekreeg is dat hij een beetje klaar was met al die aandacht daarvoor. Hij wilde liever aandacht krijgen voor de sport. Dat lukte de laatste twee jaar niet meer zo. Hij wilde aanvallend koersen en daar deed hij alles voor. Maar het kwam er niet meer echt uit", aldus Breukink.

Zelf denkt Hoogerland ook liever niet meer aan dat prikkeldraad. En al helemaal niet op zijn laatste koersdag. "Ik heb mooie dingen meegemaakt. En minder mooie, maar ik wil vooral terugdenken aan de mooie dingen en die als herinnering houden", besluit Hoogerland, voordat hij na zijn biertje en frietje "lekker naar huis" vertrekt.
Luijt 12 oktober 2016 10:05
De enige Nederlandse coureur met Hollywood-allure heeft afscheid genomen.

Bye! Johnny Bye!
Bye Johnny! Bye Bye Bye!
Brieske 12 oktober 2016 10:06
Sport is emotie. Johnny is sport. Zelden zo genoten van een Nederlander als van Johnny.
Het ga je goed man! Love you.

X
diravi 12 oktober 2016 10:12
Lombardije 2009, Hoogerland heeft 'per te' op zijn shirt staan.
Voor mij het hoogtepunt uit zijn carriere.
Walnoot 12 oktober 2016 10:15
Hup Johnny! Ga hem nog meer missen dan ik de afgelopen jaren al deed.
Arsimo 12 oktober 2016 10:21
Was een aaantrekkelijke renner in de koers - Hoogerland probeerde altijd wat, ook al was het vaak zo dat iedereen van de te voren wist dat het niets zou worden. Gelukkig ook enkele fraaie uitslagen.

Wel zonde dat zijn carriere als een nachtkaars is uitgegaan. Die laatste jaren bij Roompot heb ik hem volgens mij niet 1 keer ergens in beeld gezien, althans niet in de aanval - ook niet in een kansloze. Jammer, had ik nog wel een paar keer willen zien. Hijzelf wellicht ook?
Slimmerd 12 oktober 2016 11:37
De hoogtijdagen liggen al even achter hem, maar de niet aflatende aanvalslust van Hoogerland was fraai om te zien en maakte van hem ook een mooi figuur in het peloton, met daarbij zijn vaak prima interviews.
veluweracer 12 oktober 2016 11:51
Krijgt zo'n Sluitingsprijs geen eigen topic meer?
Arsimo 12 oktober 2016 11:54
Interesseert die koers jou echt dan? Ik heb het altijd als een veredeld criterium beschouwd. Niets mis mee hoor, mag best enzo, maar interessant? Neuh.
Slimmerd 12 oktober 2016 11:58
Dan had je dat gisteren even moeten openen hè
veluweracer 12 oktober 2016 11:59
Een coureur waar een lied over geschreven is.
Een taaie Zeeuw die graag de rust van de ontsnapping op zocht.
Johnny, we're sorry, won't you come on home.
Nelis! 12 oktober 2016 12:00
Johnny, echte held. Brute held, zo u wenst. Jammer dat hij bij het zetten van dat befaamde laatste stapje, in de prikkeldraad bleef hangen.

Laatste jaren ogenschijnlijk niks gepresteerd, eenmalig een prachtige uitschieter met het NK. Ik denk vooral graag terug aan de paar seizoenen dat hij top was en mooie aanvallen deed.
veluweracer 12 oktober 2016 12:03
Sluitingsprijs is voor mij de echte officiele laatste koers van het jaar.
Qua parcours en wedstrijdverloop niet zeer spektakulair, maar een monument wat betreft de plek op de wielerkalender.
Andere Peter 12 oktober 2016 12:03
Mooi dat hij altijd zijn eigen plan heeft getrokken, zijn hart heeft gevolgd. Leek even de Nederlandse Voeckler te worden, maar dan toch wel een maat kleiner. Ik snap dat hij er afstand van wil nemen, maar de beeldvorming rond hem zal altijd in dat prikkeldraad blijven hangen, zoals Van Est aan de Pontiac. Dan heb je toch wel een legende op je naam, hè? Ik bedoel dat niet lullig: juist doordat hij op dat moment heel goed was, is dat verhaal meeslepender en dramatischer geworden.
Frederik D. 12 oktober 2016 13:05
Klopt, AP

Dat gebeuren met dat prikkeldraad was een heldhaftig gebeuren wat betreft Hoogerland. Niets om je ervoor te schamen. Integendeel. Een grootse rit. Gemeen vallen en toch opstaan en doorgaan.
Arriere de la course 12 oktober 2016 18:08
Sja na de waarschuwing van de uci is het alleen maar minder gegaan.
bakfiets 12 oktober 2016 21:41
Vacansolei product, alleen daar goed. Rob Ruigh in de tour, Westra in parijs nice, Lhotellerie en Ricco. Opvallend veel renners halen hun niveau van toen niet meer:
Bozic, Honig, Hoogerland, Marcato, Ruigh, Valls. Uitzondering: Lagutin, Lighthart, Lammertink, Lindeman Mol en Golas
Walnoot 12 oktober 2016 22:22
Poels. Maar nu met andere snoepjes, gok ik zo. En op de eerste lijst kan je er nog wel een paar toevoegen...
valse trage 12 oktober 2016 22:46
2011 was sowieso een... raar jaar: de geblondeerde Gilbert die alles aan gort rijdt, Cobo wint de Vuelta, Voeckler 4e in de Tour (WTF!??) Vanendert die van de toppers wegrijdt op Plateau de Beille, de jongens van Hilaire, Wim Vansevenant... hahahaha!
Andere Peter 13 oktober 2016 01:13
Het aantrekken van Riccò zei toen eigenlijk al genoeg. Om het genuanceerd te zeggen: vast staat dat Vacansoleil geen ploeg was die voorop liep als het gaat om interne controles.
Prikdude 13 oktober 2016 04:54
El Chaba 13 oktober 2016 06:37
Inderdaad, plus bijvoorbeeld ook nog 'nobody' Christophe Kern (zelfde ploeg als Voeckler) die in de Dauphiné ineens met de besten meeklom en zesde werd in het AK en twee weken later vanuit het niets ook nog even alles op een hoopje reed in het Franse tijdritkampioenschap.
bakfiets 13 oktober 2016 08:53
Gilbert en Voeckler hebben nog wel iets gepresteerd daarna, Hoogerland en Ruigh echt niks. Jullie zijn wel huichelaars hier als wiggins kan worden opgehangen voor een attest staan jullie voor aan, en johnny wordt zonder enige kritiek opgehemeld. Wuyts modus uit graag. Wat betreft Poels die was nog erg jong bij Vaconsolei, dus die had nog natuurlijke groeimarge lijkt mij.
Eindhovuh 13 oktober 2016 09:57
Dit. Omdat Johnny een leuke vent is wordt hij hier op het schild gehesen. Terwijl er bij Hoogerland in 2001 tijdens een dopingcontrole een verstoorde verhouding van epitestosteron en testosteron werd geconstateerd. Later bleek deze abnormale verhouding gewoon lichaamseigen(Theunisse iemand?) te zijn, en sindsdien rijdt hij rond met een attest.
En dat opgeteld bij zijn vacansoleil periode en het amper meer presteren daarna.

Was het een Spanjaard of oostblokker geweest dan werd hij hier aan de hoogste boom geknoopt.



2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 13/10/2016 10:05 door Eindhovuh.
Super Grover 13 oktober 2016 09:57
De pot verwijt de ketel dat die zwart ziet.

Jammer dat hij stopt en niet zijn 2009 seizoen heeft door kunnen trekken.

Vreselijke bijnaam trouwens, De Bull van Beveland.
Walnoot 13 oktober 2016 10:04
Niet om het een of ander, maar zo'n lijstje kan je ieder jaar natuurlijk wel maken. Nobody Kruijswijk die bijna de Giro wint terwijl zijn grootste overwinning daarvoor een etappe in de Ronde van Pietje Puk was, Van Avermaet die met zijn gouden tanden vanaf februari tot oktober alles op een hoop rijdt, fucking Pantano en Cummings die opeens bergetappes in de Tour winnen, doper Zakarin die op zijn 26ste vanuit het niets de stap naar de wereldtop maakt, Wiggins met zijn attesten, etc. Is een beetje gechargeerd natuurlijk, maar dat is jouw verhaal ook.
Walnoot 13 oktober 2016 10:06
64 mensen zeiden nee tegen het opknopen van Wiggins. Wie zegt jou dat de mensen die Johnny hier ophemelen niet uit die groep komen? Met andere woorden, wie is 'Jullie'?
Jacco Banaan 13 oktober 2016 10:40
Eindhovuh Schreef:
-------------------------------------------------------
> Dit. Omdat Johnny een leuke vent is wordt hij hier
> op het schild gehesen. Terwijl er bij Hoogerland
> in 2001 tijdens een dopingcontrole een verstoorde
> verhouding van epitestosteron en testosteron werd
> geconstateerd. Later bleek deze abnormale
> verhouding gewoon lichaamseigen(Theunisse iemand?)
> te zijn, en sindsdien rijdt hij rond met een
> attest.
> En dat opgeteld bij zijn vacansoleil periode en
> het amper meer presteren daarna.
>
> Was het een Spanjaard of oostblokker geweest dan
> werd hij hier aan de hoogste boom geknoopt.

Helemaal mee eens, en het bovenstaande werd ook al door Georgebush en Micheal B. hier op het forum verschillende keren gemeld. Johnny Hoogerland bijvoorbeeld die bij van Vliet Weba (amateurs) al vanuit het niets nadat hij een maand kansloos werd gelost ineens de criteriums overwinningen aan elkaar reeg. Tsja... geen dopingcontroles he bij criteriums. Blijkt achteraf dat die zogenaamde lichaamseigen hoge testosteron waarde gewoonweg een fake was. Als het echt zo subliem was geweest dan had hij veel meer over een langere periode gewonnen. Liever dat ze per direct levenslange dopingschorsingen invoeren, blij dat Johnny is gestopt. Liefst zien we hem nooit meer werkzaam zijn in de wielersport, lekker in Zeeland blijven.

Verder was de beroepsernst van Johhny de laatste 2 jaar al ver te zoeken, afgetraind was hij al helemaal niet, was al teveel bezig met zijn kindjes en het drinken van bier. Was nog een wonder dat hij bij Roompot aan de slag kon. Werd er nog zo mooi geroepen dat hij met de trainingsadviezen van Boogerd wel weer een topseizoen zou draaien. Not! Was allemaal grootspraak. Heeft in de 2 jaar tijd dat hij voor Roompot heeft gereden als beste uitslag een 21e plek gescoordconfused smiley. Geluk voor Jonnhy heeft hij dit wel gedaan in zijn allerlaatste koers (Nationale Sluitingprijs - Putte - Kapellen (1.1)).

Was gewoon lachwekkend hoe Johnny tijdens het afgelopen NK meesprong met een kopgroepje en daar tof naar de camera ging zwaaien. Tetteren in de camera dat Lotto niet wilde doorrijden met hem.

Mooi dat hij stopt, en hup snel die fiets inleveren en zijn plek in laten vullen door een echt talent.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 13/10/2016 10:42 door Jacco Banaan.
Curzio 13 oktober 2016 11:57
Het verhaal van 2011 is een stuk sterker.
Luijt 13 oktober 2016 12:37
Dat gebabbel over doping kon natuurlijk niet uitblijven als het over Johnny gaat. Evenzeer te verwachten was dat een aantal andere onverwachte prestaties van one day flies ook in twijfel zouden worden getrokken. Zo gaat dat nu eenmaal altijd. Best jammer is dat.
Slimmerd 13 oktober 2016 12:41
Je denkt toch niet bakfiets verder kijkt dan zijn neus breed is, hij verwijt mensen dom ophemelen, terwijl hij niet anders doet dan dom afreageren
bakfiets 13 oktober 2016 13:35
Ik heb best genoten van Johnny vooral in de vuelta, maar had wel mijn bedenkingen. Ik wil gewoon de dubbele moraal aan de kaak stellen, astana en katusha kunnen hier niks goed doen. Wuyts is hypocriet, maar wij hier ook. Vacansolei was gewoon in dezelfde categorie als Astana en ik denk dat genuanceerd en goed onderbouwd heb. Ik heb niks tegen Johnny persoonlijk en ik reageer niet dom af.
Horsie is back 13 oktober 2016 13:37
@Luijt: Je vergeet de one-trick pony's.
Walnoot 13 oktober 2016 14:32
... En je bent echt niet de eerste op dit forum die zegt dat de vakantieploeg verdacht was. Het lijkt mij vrij evident dat daar gepakt werd. Maar je vergeet dat er mensen zijn die het niet zo heel erg vinden dat er gepakt werd/wordt, en ook mensen die dat soort dingen helemaal niet willen weten, onafhankelijk van over welke ploeg het gaat. En daar zijn er nog best veel van op dit forum. Denk dat het aantal hypocrieten, dwz de mensen die Astana zwart maken maar juichen voor Vacansoleil, betrekkelijk laag gaat zijn hier.
ton duk 13 oktober 2016 14:37
Walnoot Schreef:
-------------------------------------------------------
> ... het aantal hypocrieten, dwz de mensen die
> Astana zwart maken maar juichen voor Vacansoleil,
> betrekkelijk laag gaat zijn hier.

Ik ken er minimaal 1
gr
Luijt 13 oktober 2016 23:32
Schudden met hoofden, als ik toon de pony.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen