Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

Spekenbrink wil snel eerste hervormingen wielersport presenteren

Gepost door JW 
JW 11 maart 2015 11:03
Spekenbrink wil snel eerste hervormingen wielersport presenteren
Gepubliceerd: 11 maart 2015 06:13
Laatste update: 11 maart 2015 08:36


Iwan Spekenbrink hoopt als nieuwe voorzitter van de AIGCP, de belangenvereniging voor wielerploegen, snel hervormingen voor de wielersport te presenteren.

De manager van Team Giant-Alpecin, afgelopen weekend als eerste Nederlander verkozen tot preses, zal in die voorstellen alle adviezen uit het dopingrapport van hervormingscommissie CIRC meenemen.

"Die hervormingen zijn een heel mooie kans om de aanbevelingen te implementeren. Ik hoop dat we tegen de zomer een eerste gedeelte kunnen presenteren", laat Spekenbrink aan NU.nl weten.

"We hebben al een heel geavanceerd anti-dopingsysteem, maar dat moet nog sterker. Daarvoor moeten we met elkaar investeren in meer controles. En vooral zorgen dat er economische stabiliteit komt voor de ploegen."

Pijnlijk

De conclusies van de CIRC, die in opdracht van internationale wielrenunie UCI opereerde, zijn hard voor de vorige generatie wielrenners en spreken ook van een 'serieuze dopingcultuur' in het huidige peloton.

"Het is allemaal heel pijnlijk dat het nu op papier staat, maar iedereen weet dat in elke sport helaas vals gespeeld wordt. We moeten problemen op tafel leggen en ik vind het heel positief dat de wielersport daarin voorloper is."

"Het is redelijk revolutionair in de wereld van de topsport. De vraag is nu hoe we het gaan veranderen. We moeten er in ieder geval zorgen dat teams die zich goed gedragen worden beloond met een toekomst in de sport."

De afgelopen tijd is tussen UCI, teams en organisatoren al veel overleg geweest om tot een interessantere wielerkalender met een duidelijke lijn te komen en om meer zekerheden voor teams en sponsors in te bouwen.

Er is al jaren een groot verloop onder de naamgevende sponsors van teams. Bekende ploegen als HTC-Highroad, Euskaltel en Vacansoleil-DCM verdwenen gewoonweg uit het peloton. Het huidige Lotto-Jumbo had na het vertrek van Rabobank veel moeite om sponsor Belkin te vinden. Het Amerikaanse technologiebedrijf haakte vervolgens na anderhalf jaar al af.

Overleven

Spekenbrink hoopt om die reden dat het 'product' wielrennen er vanaf 2017 heel anders uitziet, al gaat 'resultaat voor de timing van invoering' in zijn ogen. "Er zijn twee dingen voor nodig. We moeten als sport geloofwaardig zijn en een competitief en gaaf product aanbieden ten opzichte van andere sporten."

"Om beide dingen te realiseren moeten we samenwerken. Als teams een stabiele toekomst hebben, is de noodzaak om doping te gebruiken een stuk minder. Dat moet niet meer nodig zijn om te overleven. Die structuurswijziging is noodzakelijk om een cultuur te veranderen."

Om de hervormingen van de CIRC door te voeren zal Spekenbrink ongetwijfeld veel tegenstanders moeten overtuigen. Diverse renners lieten al weten zich niet te herkennen in het door de commissie geschetste beeld. Geraint Thomas van Team Sky noemt het rapport zelfs 'beledigend'.

Ondertussen dreigt Astana de licentie voor de World Tour te verliezen vanwege een aantal dopinggevallen en stapt Lampre-Merida uit de MPCC, de beweging om de wielersport geloofwaardiger te maken, om de verdachte Diego Ulissi op te kunnen stellen.

"Het is erg jammer dat Lampre daaruit stapt, maar in de beginselen zijn alle teams het meer en meer eens. Iedereen wil stabiliteit en we zitten al heel vaak op één lijn."
[nu/nl]



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 11/03/2015 11:19 door JW.
JW 11 maart 2015 11:19
Spekenbrink is m.i. een man die bewezen heeft dat hij het vertrouwen verdient van iedereen die het goed voor heeft met de wielersport.
Past in "de nieuwe UCI" van Cookson.
Naar mijn mening zijn er de laatste jaren ontwikkelingen gaande, die aantonen dat er knoppen worden omgezet.
Het CIRC-rapport, waar het ging over nog steeds aanwezige dopingstructuren, vond ik niet verontrustend; je kon (en kunt) niet verwachten dat doping zo maar even uit de wielersport (of andere topsporten) verdwijnt.
Dat er een duidelijke kentering gaande is, al een aantal jaren, geeft m.i. voldoende reden voor optimisme over de toekomst.
Voor mij is het glas meer dan half vol
Arsimo 11 maart 2015 11:20
Nee he, weer zo'n dagdromer die denkt dat hij het businessmodel van profesisoneel wielrennen kan omgooien en zo veel minder afhankelijk te zijn van sponsors. *zucht*
El Chaba 11 maart 2015 12:06
Natuurlijk, nóg meer controles, het liefst ook om twee uur `s nachts liet onlangs een Nederlandse wielrenner al optekenen.
Waarom eigenlijk geen enkelband? Hoeven ze meteen ook die vervelende 'where abouts' niet meer in te vullen...
JW 11 maart 2015 12:12
Ik weet niet waar jij je op baseert, maar in het nu-artikel kan ik weinig inhoudelijks afleiden.

Ik sta ook al jaren zeer gereserveerd tegenover alle gepubliceerde plannen over een nieuw businessmodel etc. Maar wijzigingen lijken onontkoombaar, om uiteenvallen van de profsport te voorkomen.
T.o.v. alle gezwollen plannen over "F1-formule" of "Championsleague" voor het topwielrennen is er al aardig op de rem getrapt.
Ik ben allereerst benieuwd waar Spekenbrink mee komt.
JW 11 maart 2015 12:19
Als je het rapport wèl had gelezen zou je weten waarom dit voorgesteld wordt.
Het is een belangrijke methode om het gebruik van microdoseringen tegen te gaan.

En natuurlijk zou het slecht zijn als elke ploeg tijdens de Tour drie keer midden in de nacht uit bed wordt getrommeld.
Maar het verruimen van de mogelijkheden (die er volgens mij in principe nu ook al zijn) in geval van ernstige vermoedens/serieuze reden tot verdenking lijkt mij acceptabel. En ik denk dat de renners die helemaal schoon rijden daar net zo over denken.

Overigens denk ik dat de preventieve werking alleen al groot zal zijn.
Ploegartsen die nu nog op deze manier aan "verfijning" werken zullen dan minder snel dit risico willen lopen. Voor de teamleiding geldt het zelfde.
Arsimo 11 maart 2015 12:20
En hebben ze meteen een goeie sensor tijdens start en finish, ook als ze van fiets hebben moeten wisselen.

Ideaal.

Zullen we die chip meteen maar operatief in de arm implanten, met licentienummer en alles erbij? Wel zo makkelijk. Wie weet kan zo''n chip dan meteen een real time 24/7 bloedcontrole doen en uploaden naar de UCI/Wada/whatever. Kunnen de renners al betrapt worden voordat ze een koers met doping dreigen te gaan winnen.

Wordt het 1984 in het peloton?
Velodroom 11 maart 2015 13:06
Volgens mij staat 1984 toch wel bekend als de bloeddoping Spelen van Los Angeles en zo zal Orwell het niet bedoeld hebben.

De reële mogelijkheid meer en beter kunnen benutten om 's nachts te kunnen controleren heeft wel één ding tot gevolg.
Het raam (window of opportunity) wordt dan gesloten. U wilt toch ook de dieven buiten houden of dan op zijn minst de bugs?

Maar het leven blijft vaak toch als de commercial, die ik ooit zag.
Op het moment, dat de cipier aan zijn koffie zat te lurken, werd de "Rembrandt" ontvreemd.
Hoezo chip?
El Chaba 11 maart 2015 13:08
Ik zal het nog maar een keer zeggen en dit is hopelijk de laatste keer:
Ik heb en had niets tegen het rapport maar tegen het openbaar maken ervan. Dat doet mijns inziens meer kwaad dan goed. Van doofpotbeleid worden beschuldigd is ook niet fijn, maar minder erg dan de nadelen die kleven aan het openbaar maken. Andere mondiale bonden zoals de FIFA passen die tactiek al sinds jaar en dag met succes toe omdat ze dondersgoed weten dat openbaar maken van dergelijke rapporten nóg meer schade oplevert voor de sport. Damage control heet dat.

Overigens had ik dat van die microdoseringen wel gelezen, ik heb alleen het hele rapport niet gelezen. Ik ben echter tegen het houden van nog meer controles omdat er altijd een zekere proportionaliteit dient te bestaan tussen het doel (dopinggebruikers opsporen) en de daartoe gebruikte middelen. In de wielersport is die grens mijns inziens nu al overschreden, laat staan als er nóg meer controles komen.
JW 11 maart 2015 13:27
Ik moet eerlijk bekennen dat ik ook nog lang niet het hele rapport heb kunnen lezen winking smiley

Over die openbaarmaking zullen we, denk ik, altijd van mening blijven verschillen. Persoonlijk gun ik de huidige UCI-bestuurders niet het slechte imago van de huidige FIFA-bestuurders, met Blatter voorop.
Goozzer 11 maart 2015 13:54
Ik denk niet dat er veel renners voor nachtelijke controles zullen zijn. Niet alleen omdat, zeker tijdens grote rondes, die nachtrust cruciaal is, maar m.i. ook omdat (dat duikt in alle geledingen steeds vaker op) men in het peloton de UCI terecht of onterecht minder en minder vertrouwt. Wellicht dat men eerst daar eens aan moet werken, ook door het hele dopinggebeuren eindelijk eens definitief los te weken van welke politieke invloed dan ook. In zekere zin zou dan zelfs volledige transparantie geboden moeten zijn, om ervoor te zorgen dat controles niet (alsnog) competitie vervalsender zijn dan het daadwerkelijk gebruiken van doping...
Bromertà 11 maart 2015 14:34
Met name die renners die in de derde week weten te pieken mogen wat mij betreft enkele nachtelijke controles ondergaan.
Bromertà 11 maart 2015 14:49
Van grote broer mag je zelfs niet aan doping denken. Voor deze overtreders hebben we een heropvoedingsprogramma in kamer 101. De grote schermen zijn trouwens vervangen door de mini-versies, die men smartphones heeft genoemd, welke nogal verveeld worden gebruikt om doelloos te kwetteren, of om otofoto's mee te schieten.
JW 11 maart 2015 15:09
-edit: verkeerde plaats



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 11/03/2015 15:11 door JW.
JW 11 maart 2015 20:34
Eén keer een nachtelijke controle van één of enkele renners zou al wonderen kunnen doen.

Als de doktoren bij hun "fijntuning" weten dat zo'n controle daadwerkelijk dreigt zullen ze veelal dit risico niet meer durven nemen
Bromertà 12 maart 2015 12:41
Ook Froome pleit voor nachtelijke controles. Niet toevallig is hij een renner die niet "piekt" in de derde week.

"Misschien is het ongemakkelijk, maar het helpt om de sport waar ik van houd schoon te krijgen. Laten we het invoeren, Brian Cookson."

nu.nl
veluweracer 12 maart 2015 13:13
O z'on ploegje!
malheur 12 maart 2015 19:59
Verschrikkelijk idee, laat maar lekker 'Oeah en jaeh!' heen-en-weertwitteren met 'wake me up, b4 I-gogo'-Froome



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 12/03/2015 19:59 door malheur.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen