Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

Oud-wielrenner Aitor Gonzalez wederom gearresteerd

Gepost door Cecchini 
Cecchini 02 november 2016 13:51
Uit de Volkskrant




Doping maakt meer kapot dan sporters lief is, een waarheid die voor oud-sporters nog sterker geldt. De Spaanse wielrenner Aitor Gonzalez, ooit winnaar van de Vuelta, is voor de zoveelste keer gearresteerd. Zijn neergang begon met het gebruik van stimulerende middelen.

Het levensverhaal van Gonzalez vertoont opvallende overeenkomsten met dat van Johan van der Velde. Ook diens glanzende loopbaan smoorde 25 jaar geleden in doping en criminaliteit. De nu 59-jarige Van der Velde greep in zijn nadagen als wielrenner naar amfetamine en dat leidde tot een verslaving. Om zijn dwangmatige gebruik te bekostigen, belandde Van der Velde na zijn carrière op het dievenpad. Het leidde naar de gevangenis van Breda, waar hij succesvol afkickte. Tegenwoordig is Johan van der Velde buschauffeur bij de ploeg van Roompot. Eind goed al goed.

Aitor Gonzalez, nu 41 jaar oud, had een korte maar spectaculaire loopbaan. Het brandpunt daarvan lag in 2002 en 2003. Dat eerste jaar won hij tot veler verrassing de Ronde van Spanje. Eerst reed Gonzalez met een onbesuisde actie zijn eigen kopman Oscar Sevilla uit de leiderstrui. Pas in de laatste rit lukte het hem de eindzege naar zich toe te trekken.

Het waren de donkere jaren in het wielrennen. Uitzonderlijke prestaties werden bijna automatisch met doping in verband gebracht. Ook de hegemonie van Lance Armstrong in de Tour stoelde daarop voor een belangrijk deel.

Operacion Puerto leidde de val van Aitor Gonzalez in. Onder die noemer werd het netwerk van de Spaanse arts Fuentes blootgelegd. Ook zijn naam stond op de lijst. Een positieve dopingtest in 2005 werd vervolgens het begin van het einde. De daaropvolgende schorsing ontsloeg hem van alle verplichtingen die horen bij het bestaan van topsporter.


Aitor Gonzalez greep naar middelen die vooral de feestvreugde moeten verhogen. Zo werd hij in 2007 voor het eerst aangehouden. De oud-wielrenner zat achter een autostuur met in zijn bloed sporen van alcohol en cocaïne. Het kapitaal dat hij bij elkaar had gefietst, verdampte in korte tijd. Daarna regen de arrestaties zich aaneen. Eerst was er de mishandeling van een man die bij hem in het krijt stond. In 2011 dook Gonzalez op als een spil in fraude met vastgoed.

En in 2016 is hij de draaideurcrimineel die wordt opgepakt wegens een inbraak in een telefoonwinkel in Alicante. Een politieman in burger houdt hem ter plekke aan. Aitor Gonzalez legt de schuld bij een persoon met wie hij 'op stap' was. Die meelijwekkende armzaligheid kleeft inmiddels aan de man die 14 jaar geleden op het erepodium stond als winnaar van de Vuelta 2002.
Koppi 02 november 2016 14:05
Kan dit niet leiden tot de arrestatie en uiteindelijke ondergang van Spaak? Zou ook voor het prikbord jammer zijn.
'Volgens de wet is het zo dat content op internet vrij gedeeld mag worden als deze al openbaar op internet verschenen is. Bijvoorbeeld: een artikel uit de Volkskrant dat vrij via de website van de Volkskrant beschikbaar is, mag hier in z'n geheel worden geplaatst mits de bronvermelding juist is. Echter, als het gaat om content die alleen beschikbaar is voor een beperkte groep mensen (bijvoorbeeld lezers die betaalde artikelen lezen via Blendle) dan telt het niet als openbaar en mag de content niet worden overgenomen.' Bron [wielerprikbord.nl]
Cecchini 02 november 2016 14:57
Als ik jou was, zou ik Spaak verlinken.
Walnoot 02 november 2016 15:16
Misschien kan Cecchini dan de schuld op zich nemen, slaan we twee vliegen in een klap...
Cecchini 02 november 2016 15:21
He will put me in jail. De campagne van Walnoot wordt smeriger en smeriger
Walnoot 02 november 2016 17:07
Happap. Misschien moet je me een ongeluk of iets dergelijks toewensen, is wel weer een tijdje geleden dat je dat hier bij iemand hebt gedaan toch?
Carlos Danger 02 november 2016 17:32
Koppi Schreef:
-------------------------------------------------------
> Kan dit niet leiden tot de arrestatie en
> uiteindelijke ondergang van Spaak? Zou ook voor
> het prikbord jammer zijn.
> 'Volgens de wet is het zo dat content op
> internet vrij gedeeld mag worden als deze al
> openbaar op internet verschenen is. Bijvoorbeeld:
> een artikel uit de Volkskrant dat vrij via de
> website van de Volkskrant beschikbaar is, mag hier
> in z'n geheel worden geplaatst mits de
> bronvermelding juist is. Echter, als het gaat om
> content die alleen beschikbaar is voor een
> beperkte groep mensen (bijvoorbeeld lezers die
> betaalde artikelen lezen via Blendle) dan telt het
> niet als openbaar en mag de content niet worden
> overgenomen.
' Bron
> [wielerprikbord.nl]
> g-92151


Verhaal stond een week geleden al op o,a. Cyclingnews en Sporza
Koppi 02 november 2016 18:45
Het verhaal zoals dat hier staat, van Bart Jungmann in de Volkskrant? Denk toch van niet.
Het is niet gratis te lezen, althans niet legaal. Zie [www.volkskrant.nl] Eigenlijk moet je er dus 15 cent voor neertellen, maar ja, waarom zo'n smak geld uitgeven als je het hier voor niks krijgt.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 02/11/2016 18:50 door Koppi.
Pyama 02 november 2016 20:59
Valt mij nog mee dat er niet bij staat: "lekker puh Pyama"... want die vindt alle Basken leuk.
Carlos Danger 02 november 2016 21:55
Koppi Schreef:
-------------------------------------------------------
> Het verhaal zoals dat hier staat, van Bart
> Jungmann in de Volkskrant? Denk toch van niet.
> Het is niet gratis te lezen, althans niet legaal.
> Zie
> [www.volkskrant.nl]
> r-gonzalez-wederom-gearresteerd~a4406901/
> Eigenlijk moet je er dus 15 cent voor neertellen,
> maar ja, waarom zo'n smak geld uitgeven als je het
> hier voor niks krijgt.


[www.cyclingnews.com]

[www.sporza.be]
Koppi 02 november 2016 22:33
Je begrijpt het niet. Je kunt ongetwijfeld nog tientallen linken geven over Gonzalez en z'n strapatsen, maar het gaat mij om het schenden van het copyright van dat ene specifieke artikel dat de topicstarter hier plaatst. Dáár kan Spaak/het prikbord last mee krijgen.
Carlos Danger 02 november 2016 23:32
Dat bijeen gebezemde gezever van Jungman verdient geen copyright.
Eazster 03 november 2016 10:22
Ik zie het al voor me dat je als Guardia Civil op een oproep voor inbraak afgaat en een van je jeugdhelden in de boeien moet slaan. Het kan raar lopen in het leven.
Wat dat betreft zijn onze "Bad Boys" er wat beter afgekomen.
Luijt 03 november 2016 10:55
Die foto is niet van Aitor; is genomen op de Holterberg, prikmavera 2007.
Koppi 03 november 2016 11:21
Ik merk nu pas dat je dat tegen mij zegt. 'Als ik jou was, zou ik Spaak verlinken'... Zegt dat niet alles over jou? Verlinken, mensen dood wensen, zwaar gefrustreerd en op het pikje getrapt reageren; dat lijkt jouw stijl als iemand niet juichend achter je meningen en gekopieerde krantenstukjes staat.
Er is voor mij geen enkele reden om Spaak te willen 'verlinken'. Zijn enige 'fout' is dat hij jou de ruimte blijft geven om je knip- en jatwerk te plaatsen, ondanks zijn dringende verzoek dat niet meer te doen.
Koppi 03 november 2016 11:23
Is dat dan Brieske? Die had ik me veel dikker voorgesteld.
Cecchini 03 november 2016 11:38
Tsjonge, tsjonge wat een overdreven reacties allemaal, en nogmaals ik heb wie dan ook nooit doodgewenst, de ironie wil maar niet doorkomen. Ik vrees dat jij inderdaad wel zal denken dat Hans Teeuwen een uur lang de toenmalige koningin van achteren heeft genomen. Ik vond die grap erg onsmakelijk, maar geen haar op mijn hoofd die dat als waar heeft aangenomen.
Koppi 03 november 2016 11:47
Ik vond het juist erg smakelijk, maar heb inderdaad altijd gedacht dat het waar was. Waarom zou iemand daar leugens over vertellen? Erg jammer dit.
Jacco Banaan 03 november 2016 13:34
Koppi Schreef:
-------------------------------------------------------
> Is dat dan Brieske? Die had ik me veel dikker
> voorgesteld.

Dat is toch El Chaba?
El Chaba 03 november 2016 16:27
Nee, ik zie er veel beter uit.
Luijt 03 november 2016 18:14
Het is Matthijske, dat zie je zo.
diravi 04 november 2016 14:37
Staat dit zo letterlijk in De Volkskrant? Ik heb zelden zo'n slecht Nederlands gelezen.

De oud-wielrenner zat achter een autostuur...
Die meelijwekkende armzaligheid kleeft inmiddels aan de man die...

Het is mij trouwens een raadsel waarom van der Velde hierbij wordt gesleept.
Walnoot 04 november 2016 16:02
Die Jungmann die waarschijnlijk dit stukje heeft geschreven (gezien de hoeveelheid semi-literair gewauwel lijkt me dat het geval), is toevallig ook de auteur van een biografie over Van der Velde. Johan erbij betrekken geeft hem de mogelijkheid om zijn kleine beetje parate wielrennenkennis neer te krabbelen. Feit is namelijk dat hij voor een wielerjournalist pijnlijk weinig weet over de sport.
Koppi 04 november 2016 16:53
Goed punt. Is inderdaad vreemd dat hij zo over Van de Velde gaat uitweiden. Maar 't klopt, het zal om z'n boekpromotie zijn.
Van deR Velde, pardon.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 04/11/2016 16:54 door Koppi.
El Chaba 04 november 2016 17:13
"Het is mij trouwens een raadsel waarom van der Velde hierbij wordt gesleept."

Hup Diravi..!
cyclingfreakske 04 november 2016 17:26
als de dan toch ver willen teruggaan.... Eric De Vlaeminck kende ook een enorme amfetamineverslaving dat nogal eens eindige bij een nachtbezoekje in de apotheek.
Pantani die een probleem had met bepaalde lieden uit het Napolitaanse maffia millieu, Maradona die meer coke door zijn neus trok dan hem lief was en zelfs met een vuurwapen op alles ging schieten.... er zijn talloze verhalen van topsporters die ooit eens een fout pad opgingen.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 05/11/2016 16:10 door cyclingfreakske.
diravi 05 november 2016 14:50
Walnoot heeft het uitgelegd voor de nitwits.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen