Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

78thLa Vuelta Ciclista a España(2.UWT) Stage 18»Pola de Allande›La Cruz de Linares(178.9km)

Gepost door Clavan 
Clavan 14 september 2023 09:49

Primoz Roglic wins stage 17. Photo: Sprint Cycling






GC after stage 17:

1 SEPP KUSS JUMBO-VISMA 60hr 34min 21sec
2 JONAS VINGEGAARD JUMBO-VISMA @ 8sec
3 PRIMOŽ ROGLIČ JUMBO-VISMA 1' 08''
4 JUAN AYUSO UAE TEAM EMIRATES 4' 00''
5 MIKEL LANDA BAHRAIN VICTORIOUS 4' 16''
6 ENRIC MAS MOVISTAR TEAM 4' 30''
7 CIAN UIJTDEBROEKS BORA-HANSGROHE 6' 43''
8 ALEKSANDR VLASOV BORA-HANSGROHE 7' 38''
9 JOAO ALMEIDA UAE TEAM EMIRATES 9' 26''
10 SANTIAGO BUITRAGO BAHRAIN VICTORIOUS 11' 26''

De rit Pola de Allande-La Cruz de Linares is de laatste berenhap in de Spaanse bergen. We zitten ondertussen al aan rit 18 in een Vuelta die van helling naar berg peddelde. Na 178,9 kilometer zou het wel eens kunnen dat de Vuelta-winnaar bekend is.



Even toevoegen. Rit 20 is ook nog een potige onderneming. Maar hoewel er die dag 4.000 hoogtemeters te overwinnen zijn, kan je van hooggebergte niet echt spreken. Dat is in rit 18 wel het geval. Drie cols van 1e categorie, eentje van 2e categorie en eentje van 3e categorie voorzien de etappe van de nodige kruiden. Het aantal hoogtemeters in de race naar de Puerto de La Cruz de Linares is meer dan 4.600.

Van piek naar piek dus. In de aanloop ronden de renners de Alto de las Estacas (5,1 kilometer à 7,5%), Puerto de San Lorenzo (9,9 kilometer à 8,6%) en Alto de Tenebredo (3,4 kilometer à 9,5%). De laatste top ligt op 58 kilometer van de finish De route vervolgt dan met een ronde ten zuidwesten van Oviedo voor de race eindigt met een dubbele bestijging van de Puerto de la Cruz de Linares.


Met nog 33 kilometer te gaan snijden de coureurs het slotcircuit aan en krijgen direct een voorproefje van de Cruz de Linares. Dat is een klim van 8,3 kilometer met een gemiddeld stijgingspercentage van 8,6%. De eerste helft stijgt vrijwel helemaal met dubbele cijfers. Op de betonplaten nabij Castañeo del Monte loopt het zelfs op met 16%. Brr, zo steil en dan ook nog een beroerd wegdek.


Na de afdaling en 8 kilometer in het dal sluit de tweede bestijging van de Cruz de Linares de rit af.

De eerste drie renners aan de streep krijgen 10, 6 en 4 bonificatieseconden, terwijl er bij de tussensprint 6, 4 en 2 te verdienen zijn.

De 18e etappe start om 12:47 uur en de race finisht naar verwachting rond 17:15 uur


Another day of Asturian paradise for La Vuelta with canyons, mountains and rivers to enjoy; Alberto Contador led the race over the Puerto de San Lorenzo in 2014...
Eindhovuh 14 september 2023 10:41
Hup Kuss! En hup Steff, leuk als die de top 10 nog binnen kan komen.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 14/09/2023 10:43 door Eindhovuh.
GillesEmanuel 14 september 2023 10:42
Slimmerd 14 september 2023 11:25
Staat niet echt een naam in die hij nog lijkt te kunnen passeren toch?

Knappe prestatie overigens na uit de Tour te zijn gecrasht, maar het is wel grote ronde rijden op zijn Zubeldias, lees kleurloos achter de toppers (laat de statistieken maar weer komen dat ie ook gewoon goede uitslagen had)
lodjan 14 september 2023 11:30
Kuss heeft natuurlijk de gunfactor, maar hij wint alleen als ze hem laten winnen.
GillesEmanuel 14 september 2023 11:34
If you cant beat them, join them.
Clavan 14 september 2023 11:35

Sep Kuss als jonkie bij Durango Devo
DeFin 14 september 2023 11:40
Vingegaard in mindere mate ook, die heeft alleen 2x tijd gepakt omdat hij als 1e Jumbo aanviel en de rest niet mocht reageren tot het al te laat was.
Eindhovuh 14 september 2023 11:41
Nee wordt lastig, tenzij Vlasov er echt helemaal doorheen zakt, of Buitrago gisteren net te diep is gegaan.
GillesEmanuel 14 september 2023 11:44
Of omdat Jonas en Primoz niet voor de 1e in het klassement zijn gaan werken? Wat normaliter wel het geval is. Poels moest wachten op Froome, Froome moest wachten op Wiggo. Hoe vaak heeft Kuss wel niet gewacht op Rogla of Vingegaard? Kuss gaat winnen omdat hij de capaciteiten heeft, nergens heeft hij tot op heden het "gekregen".



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 14/09/2023 11:45 door GillesEmanuel.
Cecchini 14 september 2023 11:47
Kuss heeft natuurlijk ook “ gratis “ gekregen. De massieve aanval “ hoe krijgen we Remco klein “ heeft tot dit onverwachte scenario geleid.
GillesEmanuel 14 september 2023 11:52
Hoe is dat gratis? Hij heeft heel de dag vooruit gereden, aangevallen en weinig tot geen tijd verloren. Notabene zijn eigen ploeggenoot opent de debatten achter hem. Hij was onderdeel van dit tactische plan, wat als hij bij Rogla en Vingegaard zat? Wie weet had hij ze wel gevolgd. Op de Tourmalet hield hij zich zichtbaar in omdat Jonas al weg was. Als ze vandaag niet doorrijden als hij weg is, dan zou je daar enigzins van kunnen spreken, maar hij rijdt in het rood. Behoorlijk normaal als iemand in het rood rijdt dat de ploeg zich daarvoor inzet.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 14/09/2023 11:56 door GillesEmanuel.
Clavan 14 september 2023 12:06

ook Quin Simmons begon zijn carrière bij Durango Devo


In augustus jl. won Riley Amos uit Durango de XCO worldcup U23 wedstrijd in Andorra. Op het WK in Glasgow 2 weken eerder viel hij net buiten de medailles


Durango kid Christopher Blevins, links op de foto, won dit jaar de zware mtb race Cape Epic. Samenmet z'n Zuidafrikaanse teamgenoot Matt Beers


Durango is ook de woonplaats van MTB held Ned Overend


ook allround fiets pionier en 'Father of Gravel' John Tomac woont in de buurt van Durango


John Tomac signature Raleigh uit 1991



3 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 14/09/2023 12:11 door Clavan.
Cecchini 14 september 2023 12:23
Ik zet het woord gratis dan ook tussen aanhalingstekens. Ik denk dat Kuss die dag Vingegaard en Roglic ook wel had kunnen volgen, maar had dan geen 2 minuten voorsprong gehad. Volgens mij heeft die dag alleen tot een onverwacht scenario geleid. Van mij mag Kuss winnen, maar tegelijkertijd klagen over de Jumbo Visma overmacht en dat er niet gestreden wordt om de winst in een Grote Ronde is hypocriet. Sport is toch vooral leuk als er kan worden genoten van een mooie strijd.
GillesEmanuel 14 september 2023 12:46
Eens. Het is er niet leuker van geworden. Al zal ik er wel van kunnen genieten als knecht Kuss wint. Loon naar al dat harde werken en opofferen voor die andere 2.
Horsie is back 14 september 2023 13:14
In de slotklim vandaag zal moeten blijken of Sepp Kuss (overdrachtelijk bezien) al niet te lang in het rood rijdt. Het meest verbazingwekkende gisteren vond ik hoe na afloop de Jumbo's na deze monsterklim in beeld en geluid nog zo monter oogden. Oh, ja, er lag nog een afterparty in het verschiet.
Horsie is back 14 september 2023 13:16
Clavan, een Durango kid, wie had dat nou verwacht?
Slimmerd 14 september 2023 13:21
Nul interesse voor de vlucht, dertien volstrekt kanslozen mee met REv.

Over 3,5 uur maar weer eens kijken
Horsie is back 14 september 2023 13:37
Acht seconden. Wanneer hebben we dat eerder gezien? Krijgt Sepp Kuss elke keer dat Vingegaard meer dan 8 seconden van hem verwijderd is een Vingi alert?
Horsie loopt al langer mee dan Spaak, maar dit heeft 'em ook nog nooit gezien. Meanwhile heeft Francois Pervis, de steen in de schoen van Jeffrey Hoogland, alvast weer een nieuw ditmaal Europees record gevestigd, 200m vliegend in 5,21s. Jeffrey Hoogland is dan net voorbij de 100m streep, halfweg zoals Zeno de schildpad.
ton duk 14 september 2023 13:44
Horsie is back Schreef:
-------------------------------------------------------
> halfweg zoals Zeno de schildpad.

Ik ken eigenlijk alleen Jodocus ,de schildpad ?
Gr
GillesEmanuel 14 september 2023 14:35
Toch gek te bedenken dat er een Tourwinnaar mee is...
ton duk 14 september 2023 14:39
En een Vuelta-winnaar...
Gr
Eindhovuh 14 september 2023 15:00
10 minuten al Evenepoel gaat deze binnen hengelen.
Koppizoektwachtwoord 14 september 2023 16:13
De zwarte trui 14 september 2023 16:42
De zwarte trui 14 september 2023 16:54
I'm gone, I'm winning

De Landa-boys gaan tempo maken. Voor zaterdag lijkt dat ook de ploeg die de boel evt nog op stelten kan zetten.
Horsie is back 14 september 2023 17:05
ton duk Schreef:
-------------------------------------------------------
> Horsie is back Schreef:
> --------------------------------------------------
> > halfweg zoals Zeno de schildpad.
>
> Ik ken eigenlijk alleen Jodocus ,de schildpad ?

> Gr

Feitelijk heet de schildpad geen Zeno, maar dat beest moet toch een naam hebben.
Hier de uitleg.
Horsie is back 14 september 2023 17:08
Kunnen we Remco Evenepoel nu niet al uitroepen tot Trainingsweltmeister of anders toch tot Einzelgänger der Weltmeister?
Dit vereist een Merckxsiaanse discussie zoals zonet gevoerd door Herbert en Stef. Herbert moest passen.
Horsie is back 14 september 2023 17:13
Behalve de schildpad van Zeno is ook A Day At The Races een klassieker, waarin een inept racehorse, Hi-Hat, de grote wedstrijd moet winnen. Effe wachte nog!
De zwarte trui 14 september 2023 17:33
Wout zit achterstevoren op zijn fiets "kan je volgen Mikel?"
De zwarte trui 14 september 2023 17:41
Mikel rijdt 10m vooruit, Ayuso reageert. Vingegaard neemt Kuss mee op sleeptouw en rijdt het dicht. Wout gaat dan maar weer op kop.

Het is duidelijk. Vandaag is het aan Kuss.
De zwarte trui 14 september 2023 17:46
Het wordt weer tijd voor een flinke off-day... gebaartje op gebaartje. Iets met zijn hoofd.
De zwarte trui 14 september 2023 17:54
Voor spek en bonen; Ayuso, Mas en Landa.
Horsie is back 14 september 2023 17:56
Het Vingi alert heeft gewerkt.
Cecchini 14 september 2023 17:58
Vingegaard heeft besloten. Remco tja. The message was O.
De zwarte trui 14 september 2023 18:30
Geen O van Pineau? Denk dat die vanavond toch wel een bericht de wereld in stuurt dat het niet normaal is dat iemand zo op zijn gemak dag na dag doet wat ie wil in een GR? Daar moet een motortje aan te pas komen.
Cyclad58 14 september 2023 19:39
Kuss mag als leider zaterdag de laatste bergrit in. De 3 staan nu zover voor dat het podium volledig voor Jumbo zal zijn. De heren mogen zaterdag onderling uitmaken wie eindwinnaar wordt. Het is zeker geen uitgemaakte zaak dat Kuss dat zal zijn, al hoop ik het stiekem wel.
Cecchini 14 september 2023 19:41
Los van een onverwachte inzinking van Kuss heeft hij de Vuelta gewonnen. Vingegaard heeft gewikt en gewogen, en vandaag laten zien wie er moet winnen.
Cyclad58 14 september 2023 19:48
Het zou wel de ultieme machtsduiding zijn. Met 3 verschillende renners de 3 grote rondes winnen. Dus ja, die kans is heel groot, al vind ik het nog geen uitgemaakte zaak. Vingegaard schikt zich wel, maar wat doet Roglic? En houdt Kuss het in de rit met 10 beklimmingen? Ik denk het wel, maar de rit moet nog wel verreden worden, om eens keihard een open deur in te trappen.
Horsie is back 14 september 2023 20:44
Een status quo zonder weerga. Vingegaard die in de laatste meters door de benen nog net niet stil te houden Kuss alsnog de gemiste bonies overhandigt.
Met 8 seconden verschil zou Kuss immers nog kunnen verliezen door bijvoorbeeld uit zijn toeclip te schieten op een wel heel ongelukkig moment. Remember Mengov.

Onwaarschijnlijke vorm van dominantie. De wielrenner verliest nu eenmaal heel erg vaak. Nu niet huilen, Wilco.
Spaak 14 september 2023 21:23
Wat een heerlijke apotheose weer.
Roglic in het wiel van Kuss, Vingegaard laat zich nét genoeg terugzakken dat ie buiten de bonificatierange blijft zodat ie zaterdag de etappe kan winnen en Kuss, als hij geen tweede of derde wordt, toch in het rood blijft.
De afspraken zijn vastgelegd, de Amerikaan mag 'm hebben, deze Vuelta. Of niet? Wat is er allemaal gezegd in de teambus? Houdt iedereen zich aan de afspraak of wordt het een ouderwets prisoner's dilemma aan de voet van de laatste klim zaterdag?

Jumbo Visma doet wat Mercedes in 2016 deed: domineren op ongekende wijze en meer dan dat, want men trakteert ons en de hele wielerwereld op het spannendste en nu al meest besproken slot van een grote ronde in de recente geschiedenis. Ongeacht wie er wint, hier gaat nog lang over nagepraat worden.

Wát een ploeg, wát een land dat de meesterbreinen achter deze formatie heeft voortgebracht. _O_
#magerejaren



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 14/09/2023 21:25 door Spaak.
De zwarte trui 14 september 2023 22:01
Vingegaard gaat een vlakke sprint winnen? Nee, dat is een brug te ver, Roglic laat dat nooit gebeuren. En wegrijden kan niet tenzij een duo attack met Seppie K. Helaas weer voor de vluchters die rit, al is er altijd HOOP. Hoop dat Wilco mee mag en het ondenkbare doet.
Horsie is back 14 september 2023 22:19
Horsie is back 14 september 2023 22:28
De zwarte trui Schreef:
-------------------------------------------------------
> Vingegaard gaat een vlakke sprint winnen? Nee, dat is een brug te ver, Roglic laat dat nooit gebeuren. En wegrijden kan niet tenzij een duo attack met Seppie K.
> Helaas weer voor de vluchters die rit, al is er altijd HOOP. Hoop dat Wilco mee mag en het ondenkbare doet.

Zou Wilco niet af en toe dagdromen. Was ik nog maar in mijn prime, dan had ik ook mogen winnen en als vierde eindigen.
Spaak 14 september 2023 22:56
Als Wilco de etappe wint verleng ik het contract van Wielerprikbord nog 10 jaar op eigen kosten
GillesEmanuel 15 september 2023 11:27
Even nog Remco zijn media hype benadrukken;

Sporza - Renaat & Jose in gesprek

"Met hem hadden we een strijd gezien tussen de 3 mannen van Team Jumbo - Visma en konden we kijken wie de echte winnaar was. Dat heeft te maken met het verdwijnen van Evenepoel, want - zo denken we - hij was beter dan Enric Mas, Juan Ayuso of Mikel Landa."

Wat een walgelijke insinuatie. Zowel Mas als Ayuso hebben Remco gelost op de klim naar Observatorio Astrofísico de Javalambre (etappe 6). Landa zat in de vroege vlucht dus dat is lastig te oordelen. Ik moet zeggen dat ik Remco steeds beter kan pruimen, maar dit soort berichten.. wat een treurnis in journalistiek.
Sub Culture 15 september 2023 14:19
Nog een weekendje op de tanden bijten en dan weer eventjes niet treuren over het Vlaamse journaille. Kop op.
GillesEmanuel 15 september 2023 14:22
Eigenlijk niet... Dit is ondermijning van de kwaliteiten van zowel Vingegaard, Rogla, Kuss, Mas, Landa en Ayuso. Behoorlijk niet sjiek en typerend voor de teloorgang van de doorgaans kwalitatief goede journaille van Sporza.be. Helaas is het geen unicum meer dat dit soort teksten uit die hoek komen. Tijd voor een nieuwe wind daar.

Ik denk overigens dat het Remco ten goede zou komen; minder poespas, meer focus op zijn uitzonderlijke prestaties maar met een minder hallucinante ophemeling daarvan.
El Chaba 15 september 2023 14:22
Precies wat ik zelf ook denk.
Het is niet zozeer Evenepoel zelf, maar de potsierlijke Belgische wielerpers, die regelmatig lachwekkende dingen schrijft en roept, gespeend van ook maar enige realiteitszin, waardoor je aan het ventje zelf bijna ook een hekel begint te krijgen.



2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 15/09/2023 14:23 door El Chaba.
El Chaba 15 september 2023 14:33
Het lijkt er anders meer op dat de Belgische wielerfans (veel langer) op hun tanden moeten gaan bijten, want Evenepoel gaat never nooit niet de Tour winnen.
Horsie is back 15 september 2023 16:21
El Chaba Schreef:
-------------------------------------------------------
> Het lijkt er anders meer op dat de Belgische wielerfans (veel langer) op hun tanden moeten gaan bijten, want Evenepoel gaat never nooit niet de Tour winnen.

Die deftig sprekende Uijtdebroeks kan hem als ronderenner nog wel eens voorbijgaan. Futurologie is echter ook sinds Jules Verne het moeilijkste beroep gebleven.
El Chaba 15 september 2023 17:13
Als grote ronderenner waarschijnlijk wel, maar ik vrees dat het nooit voor de winst zal zijn. Maar goed, hij is ook nog piepjong en lijkt vooralsnog groeimarge te hebben, want met name zijn tijdrit is tamelijk zwak.
Sub Culture 15 september 2023 17:29
Ach ik lees hier al bijna 20 jaar hetzelfde gezeur over de Vlaamse wielerjournalistiek.
Sub Culture 15 september 2023 17:30
'Never nooit niet de Tour winnen.'

Oef vreesde eventjes dat hij de Tour nooit zou winnen.
De zwarte trui 15 september 2023 21:56
Patlev spreekt:

‘Hij was mentaal een beetje gespannen’
Lefevere sprak ook nog kort over de veerkracht die de Belgische kampioen toonde door na zijn offday nog drie etappes en de bergtrui te winnen. “Hij is ook maar een mens, hé. Al de opofferingen die hij maakt, zo ben ik er in mijn hele carrière nog geen twee tegengekomen. Die dag naar de Tourmalet, toen is het elastiek even gesprongen. […] Hij zal het zelf niet toegeven, maar hij was mentaal wel een beetje gespannen.”

Overigens was de ploegbaas vorige week zelf komen polsen bij de kopman hoe het ging na zijn ineenstorting. “Ik wilde er ook zijn als het even slecht gaat. Daar heb ik met hem over gesproken. Hij wist niet wat er scheelde, maar ik wel”, gaf Lefevere nog mee.
Horsie is back 15 september 2023 22:10
"Hij wist niet wat er scheelde (het elastiek sprong door panikerende gedachten), maar ik wel". Hilarisch.

De prijs van de strijdlustigste prikker mag nu wel naar @De zwarte trui.
Viren que? 15 september 2023 23:12
> El Chaba Schreef:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Het lijkt er anders meer op dat de Belgische
> wielerfans (veel langer) op hun tanden moeten gaan
> bijten, want Evenepoel gaat never nooit niet de
> Tour winnen.

Ik denk dat hij net zoveel Tours zal winnen als jij onnodige ontkenningen achterelkaar plaatst
Andere Peter 16 september 2023 16:20
Lijkt mij niet dat ik hier ga ontkennen dat niemand het hier niet met je oneens zal zijn.
El Chaba 17 september 2023 02:07
Ach, Massimo begrijpt zogenaamd weer eens niet dat "never nooit niet" hier in de volksmond niet letterlijk opgevat moet worden, maar juist als extra sterke ontkenning wordt bedoeld. Hij moet toch iets bedenken om weer negatief op mij te kunnen reageren. winking smiley



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 17/09/2023 02:07 door El Chaba.
Eindhovuh 17 september 2023 10:02
Wel veel te stellig vind ik.
Er zijn op dit moment maar een paar ronderenners sterker. Vorig jaar won hij de Vuelta.
Hij is nog jong dus krijgt nog veel kansen en wordt zelf wellicht nog constanter.
El Chaba 17 september 2023 10:58
Wellicht ja, het is natuurlijk wat gechargeerd en niet helemaal uit te sluiten, maar persoonlijk denk ik het echt niet. Lefevere heeft in ieder geval al gezegd, dat hij er nog zeker in gelooft, maar dat hij dan zijn programma om moet gooien volgend jaar. Dus niet meer zoveel wedstrijden rijden.
Ik geloof er geen snars van, maar goed we gaan zien wie er gelijk krijgt. winking smiley
Andere Peter 17 september 2023 12:35
Het is een uitdrukking, Sub. Misschien niet in Vlaanderen/Brussel.
Viren que? 17 september 2023 12:51
Volgende keer zet ik er een winking smiley bij want blijkbaar heb je dubbele "bevestigingen" nodig om serieus van iets minder serieus te kunnen onderscheiden.

NB. wie of wat is (een) massimo?
El Chaba 17 september 2023 23:39
Vooruit, om je geheugen op te frissen, daar heb je nog wel eens last van naar het schijnt.. winking smiley:
[wielerprikbord.nl]

Hij bedoelt daarmee: de zoveelste kloon van Massimo. En jouw reactie is ook standaard: net doen alsof je totaal niet weet waar het over gaat. Mag hoor, maar zóóó voorspelbaar.. grinning smiley
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen